~ SINAR MAWADDAH (~_^) ~

"Sebaik-baik iman adalah amal, Sebaik-baik amal adalah insan, Sebaik-baik insan adalah yang pemurah, Semurah-murah sedekah adalah senyuman, Sebaik-baik senyuman adalah yang menenangkan jiwa..."

Buruh Kanak-Kanak Kat Bangladesh

Salamunalaika ikhwan wa akhawat...

"Bersiaran lg saya pd hari nie." ewaaaaah...mcm pengacara nona kt tv3 je lagaknya ek. he3. anyway, better i juz straight to the point je. emm...smlm ana ada dpt emel dr sape entah. kt dlm emel tuh ada expose tentang buruh kanak2 kt Bangladesh. kesian betul ana tgk budak2 nih. kecik2 lg da buat keje2 berat. time ana umo mcm dorg tuh, ana siap leh main mak2 lg. (satu permainan yg fofular dkalangan budak2 pompuan time tuh. he3.)

Bkn setakat main mak2 jerk. tp time tue ana siap leh main sorok2, main batu seremban, main penutup botol (mcm dak laki je ana nie kn?? he3...), main teng-teng...mcm2 lg la. mmg seronok bla ana imbas balik cite2 time ana kucil2 dolu. main dgn kwn2 yg memasing still bergelar kanak2 riang. hu2. so, berbalik smula pd kanak2 kt Bangladesh nih...ana secara personally kesian tgk dorg. kesian sgt3 cz kt Malaysia...kanak2 yg seusia dgn dorg still leh bermain, bersekolah, belajar n berhidup dgn bek. tp, nun kt Bangladesh...x. mreka xbernasib bek utk rasa something yg kanak2 kt Malaysia nie rasa. yakni rasa bebas dlm dunia mreka sendiri tanpa dbebani dgn keje2 berat. for example : keje kt kilang besi, etc. ana dulu pn...jauh skali kena buat keje2 berat. ma abah ana lgsg xpernah suh ana g carik keje utk full-kn masa terluang time cuti2 sekolah. yg ana tahu time cuti sekolah...main...main...main. tue je yg ana tahu. tp parents ana xsuh la ana g main batu seremban kt umah besfren ana tuh. parents ana suh ana study...hafal sifir 1 sampai sifir 12...tp ana mls, ana g main. he3. nakal tol dak ikin nih...!!

Back to the title. so, dsbbkn ana da tgk pics kanak2 kt Bangladesh tue cmne, terasa hati ana nie tertarik2 nk tunjukkn kt sahabat/biah mlalui blog agar memasing leh insafkn diri lantas bersyukur dgn kesenangan n keamanan yg kita peroleh kt bumi Malaysia nih. so, sama2 la kita muhasabah diri agar xjatuh lantas jd hamba yg xbersyukur k.

Nie Jainal. keje kt kilang periuk (periuk buat masak2 tue la). umo br 11 tahun n dia da keje kt kilang tue da 3 tahun. Jainal mula keje dr pukul 9 pg sampai 6 ptg. dia dpt sebyk 700 taka (10 USD) stp bulan. family Jainal nih miskin sgt n parent dia xmampu nk htr Jainal nie ke sekolah. parents Jainal nie gk xambik tahu psl anak2 n mreka htr anak2 mreka (termasuk Jainal) keje utk dptkn duit. mreka lgsg xkesiankn anak2 kecik mreka nih.


Buruh muda tgh buat komponen besi kt kilang.


Liyakot Ali, umo 13 tahun. dia keje kt kilang buat brg2 dapur (periuk, etc). Ali nie keje 10 jam sehari dlm suhu kilang yg panas. dia dpt gaji dlm lingkungan 200 taka (3 USD) stp minggu.

Sorg kanak2 dk kt tepi jalan utk jual bunga ros...passing commuters in cars and buses.


Jasmin, kanak2 yg berusia 7 tahun. Jasmin kutip sampah kt kwsn pelupusan sampah dlm kdaan cuaca yg berkabus. Jasmin dptkn duit utk support her family. lebih kurang 5000 tan sampah yg dbuang kt kwsn pelupusan sampah tue n lebih kurang 1000 org keje sbg pengutip sampah, kumpul brg2 yg blh djual or recycling.


Kanak2 kt brick factory, Fatullah. utk 1,000 bricks, mreka leh dpt lebih kurang 0.9 USD je.


Kanak2 nie sanggup utk keje dlm waktu keje yg panjang n xde waktu rehat. slain tue, dorg nie smua dbayar gaji yg sgt2 minimum n keje without security. ramai org nk ambik kanak2 lelaki utk mengurangkn (meminimumkn) pembayaran gaji.


Munna, 8 tahun. keje kt rickshaw factory. Munna dpt gaji sebyk 500 taka (7 USD) stp bulan. keje selama 10 jam. bla kilang xde electricity, br la dia ada masa utk bermain dgn kwn2 dia.


Shaifur, 10 tahun. keje kt kilang membuat kunci pintu.


Sama mcm pic kt atas tuh, kanak2 kt brick factory. utk 1,000 bricks, mreka leh dpt lebih kurang 0.9 USD je.


Kanak2 pompuan yg keje kt brick factory.


Razu, 8 tahun n keje kt rickshaw factory. gaji dia juz dlm lingkungan 500 taka (7 USD) sebulan. Razu keje 10 jam sehari. bla kilang tpt Razu keje tue berhenti cz xde elektrik, br la dia ada masa nk bermain mcm kwnnya, Munna.


Islam, 13 tahun. Islam keje kt kilang membuat silver cooking pot. Islam da keje kt situ sejak 2 tahun yg lps, dlm kilang yg panas, xde common practice n owner kilang nih cuma bg kanak2 malang nie mkn 2 kali je dlm sehari.

Tue la dia some pictures yg ada kt dlm emel ana tuh. wording kt bwh stp picture tue pn ada dlm emel ana tue. so, what did you all think about this situation for children like them?? i feel so sorry...cz hidup mreka jauh lbh daif drp kita kt sini. sesusah mana pn ana kt sini, susah lg mreka kt sana tue. semiskin mana pn ana kt sini, miskin lg mreka kt sana. masyaAllah...mmg berjiwa kental kanak2 nih. xmcm ana time seusia dgn mreka nie. ana dulu...msh blm tahu, blm mengerti apa itu maknanya keje keras, keje kuat, keje berat, etc.


Kita kt sini...kdg2 xappreciate duit yg kita dpt drp hasil keje n so on. boros. tp mreka kt sana tuh...klau dpt duit, maybe mreka akan guna sehabis baik n secermat yg mgkn utk tampung hdp sehari2. kita kt sini nk mkn ckup senang. mreka kt sana tue nk mkn pn susah. so, antum wa antumna skalian fikir2kn la...yg bla mana kita fikir yg kita hidup melarat, hidup susah...masih ada lg yg lebih melarat n lebih susah drp kita. mari la kita pakat2 memuhasabahkn diri...~_~



P/s : Allah swt tue Maha Pengasih n Maha Penyayang. so, bersyukur la atas stp rezeki yg dberikn oleh-Nya kpd kita...

8 comments:

cyrusdavirus May 6, 2009 at 9:15 PM  

sedeynyer~ hurm..

~Pengembara Sepi~ May 7, 2009 at 5:21 AM  

sadisnya... :'(

Ratu Syahadah May 7, 2009 at 8:47 AM  

Tue la psl...sedey kn kn kn...?? =(

Dsebalik cite tue, sm2 la kita muhasabah diri k.=)

inas May 19, 2009 at 9:25 PM  

if i were one of them, would i have the strength to get on life..?

fatimah May 22, 2009 at 8:03 PM  

salam..satu posting yg menarik..
(T.T)..sedihnya tgk budak2 tu..
kecik2 lagi dah rasa hidup keja keras tuk sesuap nasi..
menyedarkan diri utk terus bersyukur kpd Allah..

Ratu Syahadah May 24, 2009 at 12:19 PM  

Klu kita kt tpt mereka,blm tentu kita skuat n stabah itu. kita merasakn kita susah. tp yakin la...masih ada yg lg lbh susah drp kita kt bumi btuah nie. so, muhasabah la. Allah swt berikn kesusahan pd kita utk mguji keteguhan iman kita pd-Nya. bkn utk mnyusahkn kita. yakin la whai sahabat2 ku skalian...miskin harta kt dunia, xmgapa. jgn miskin harta yg sharusnya kita bawa kt akhirat sana. fikir2kn n slmt beramal soleh.=)

alfaqir_ilAllah May 26, 2009 at 5:09 PM  

Mri kta bljar b'syukur dgn sgla ksh syg Allah..mg2 Allah m'bela nsib mreka yg faqir d'dunia..mg faqir'y mahar utk k'syurga yg kekal abadi.

Ratu Syahadah May 26, 2009 at 7:38 PM  

Yup...jom kita pakat2 bsyukur dgn apa yg telah Allah swt kurniakn pd kita sedari awal sehingga kini. ucap la...alhamdulillah...wa syukurillah.=)

Related Posts with Thumbnails
~ Ahlan ~ Selamat Datang ~ Welcome ~ Vanakam ~ Huang Ying ~

.::Asma al-Husna::.

.::Kalendar::.

.::Profil Penulis::.

My photo
Shah Alam, Malaysia
Salamunalaik wbt, I am Ikin. I really love music, fashionista, love poems, happy go lucky and easy going, simple.. but sometimes too complicated, talkative and suddenly will be so silent, like to make a jokes and always thinking to make somebody else smile and laugh with me. So, it's just pieces from me and nice to know you all out there. Salam ukhwah and happy browsing! May Allah swt bless us for always, insyaAllah..(^_^)

.::Tautan Dari Sahabat::.

.::Sahabat::.

.::Mari Celoteh::.

** Diharapkan apa jua yang "dilontarkan" diruangan chatbox ini adalah satu ungkapan yang ikhlas dari hati. Chatbox disediakan bukan untuk tujuan provokasi, bukan untuk menyindir dan bukan untuk menyakitkan hati hamba Allah swt yang lain. Berfikir sebelum menaip. Kerjasama pengunjung adalah amat dihargai. Semoga kita semua sentiasa diberkati Ilahi. Salam ukhwah dari pemilik blog. Sekian, terima kasih.(~_^)

.::Terimalah Taubatku::.

Hati hiba mengenangkan dosa-dosa yg ku lakukan...
Tuhan Maha Kuasa, terima taubat hamba berdosa...
Ku akui kelemahan diri...
Ku insafi kekurangan ini...
Ku kesali kejahilan ini...
Terimalah...taubatku ini...
Telah aku merasakan derita jiwa dan perasaan...
Kerana hilang dari jalan menuju redha-Mu ya Tuhan...

Ya Tuhan, terimalah...taubatku ini...(~_~)

.::Mutiara Kata::.

Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya.~Hamka

Bagaimana juapun, kita hidup mesti beradat, dihapus adat lama pasti timbul adat baru.~Hamka

Keadilan yang ada pada diri seseorang raja, laksana sebentuk mutiara. Meskipun yang empunya telah mati, mutiara itu tetap tinggal dengan cahayanya.~Hukama

Kepercayaan agama menjelaskan bahawa manusia makhluk yang termulia darjatnya didalam alam. Penganut-penganut tiap-tiap agama mempercayai bahawa penganut agamalah yang paling mulia.~Hamka

Walaubagaimanapun alim seseorang itu, dia tidak akan dapat manfaat daripada ilmunya selagi ilmunya tidak berpedoman kepada akal.~Lukmanul Hakim

Ikhlas dan sejati akan bertemu didalam senyuman anak kecil, senyum yang sebenarnya senyum, senyum yang tidak disertai apa-apa.~Hamka

Bahagia sekali orang-orang yang menahan lidahnya daripada berkata-kata secara berlebih-lebihan dan mendermakan hartanya yang lebih.~Maksud Hadis

Yang menjadi kepala pemerintah ialah kebenaran dan yang menjadi hakim yang paling berkuasa ialah keadilan.~Hamka

Kalau engkau merasa berkuasa untuk membuat aniaya kepada hamba Allah, ingat pula bahawa Allah lebih berkuasa membalasnya.~Umar Al Khatab

Allah sangat menyukai orang-orang Mukmin yang mempunyai pekerjaan.~Hadis

Bertangguh itu pencuri masa.~Peribahasa Arab

Lebih baik menerima nama baik daripada harta.~Pujangga