~ SINAR MAWADDAH (~_^) ~

"Sebaik-baik iman adalah amal, Sebaik-baik amal adalah insan, Sebaik-baik insan adalah yang pemurah, Semurah-murah sedekah adalah senyuman, Sebaik-baik senyuman adalah yang menenangkan jiwa..."

Jodoh...Memenuhi Separuh Agama...

Salamunalaik wbt sahabat / biah...

Alhamdulillah...kerana hati ana hari nih lembut untuk mengepos sesuatu di weblog ana nih. Memandangkan hari ni ana off day, so...ana nak bersantai kat sini kejap untuk bercerita sikit mengenai apa yang telah lama ana simpan kat dalam kepala nih. Asyik bertangguh je, bila nak post kan? hehehe...

Actually ana tak nak ambik masa yang agak lama untuk share perkara yang seringkali dianggap sebagai "soalan cepu emas" bila ia ditanyakan kepada segilintir antara kita, termasuklah ana. Tapi ana tetap nak kongsikan ia bersama kalian agar hati ini tenang apabila membaca nukilan sendiri sambil berfikir untuk memperbetulkan diri sendiri. Sesungguhnya ana nak membetulkan diri ini sambil mencari jalan agar diri ini juga dapat menyempurnakan separuh agama-Nya.

Hmm...kehidupan tak sempurna tanpa penyempurna agama. Apakah maksudnya nih? mesti agak susah nak faham kan? kalau orang tu tak kenal "bahasa" ana, memanglah tak faham. Bahkan tak akan pernah faham kalau tak dijelaskan tentang maksudnya. Mudah je. Sebenarnya begini, penyempurna agama setelah bertaqwa kepada Allah swt adalah kurniaan pasangan ( jodoh ) buat kita selaku hamba-Nya yang lemah dalam segala-galanya ini. Dalam hadis riwayat al-Baihaqi ra, daripada Rasulullah saw juga ada sebutkan tentang "separuh" nih.

"Apabila telah berkahwin seseorang hamba itu, maka dia telah memenuhi separuh agamanya. Maka bertaqwalah dia kepada Allah swt pada separuh yang belum disempurnakan lagi..."

InsyaAllah, jika ada jodoh ( berkahwin ), maka sempurnalah separuh lagi dari agama. InsyaAllah! sekarang ni, alhamdulillah kerana dah ramai kenalan ana yang telah pun menyempurnakan diri mereka ke arah yang baik ni. Ana tumpang gembira kerana mereka berjaya ke "sana" dan ana doakan agar mereka bahagia disamping memperkukuhkan iman serta amalan dan taqwa bersama pasangan masing-masing. Ramai kenalan ana yang telah mengemudi hidup mereka dilautan rahmat Allah swt disamping pasangan mereka tuh. Namun, masih ramai juga yang belum ada kesempatan dan peluang ke arah itu termasuklah ana sendiri. Ana tak tahu bila akan dapat melunaskan nawaitu yang baik ni. Yang pasti, ana akan mencuba untuk meletakkan diri ini didalam cinta-Nya dan bertawakkal sesudah itu untuk mengikut jejak langkah sahabat yang telah berjaya. InsyaAllah.

Jodoh, it's so complicated for us to thinking...out of the box. Kadang-kadang ia tak boleh nak difikirkan terlalu jauh kerana sebagai manusia yang tak maksum, kita tak dapat nak mengagak bagaimana jodoh yang telah Dia tetapkan untuk kita kelak. Adakah begitu? adakah begini? bolehkah begitu dan bolehkah begini? macam-macam yang kita persoalkan untuk mencari si penyempurna agama itu. Bukan senang, bukan mudah. Bagi ana, ana selesa untuk bertawakkal saja pada-Nya tanpa ada banyak soal. Ikut saja jalan yang dibentangkan-Nya dan menunggu saat itu dengan hati yang tenang, cukup bertenang. Jodoh, biarlah Dia saja yang tentukan dan ana serahkan segalanya pada yang Maha Esa. Meskipun ramai yang berusaha, namun jangan dilupakan bahawa Dia penentu segala. So, ana berharap agar kepada yang belum lagi dapat menyempurnakan agama disamping si dia yang diharap-harapkan, maka berdoalah dan bersabarlah. Mudah-mudahan Allah swt memudahkan urusan kalian untuk bersama ataupun dipercepatkan jodoh oleh-Nya.

Didalam Mushaf, Allah swt telah banyak berfirman mengenai perihal jodoh nih dan salah satu firman-Nya...

"Dan diantara tanda-tanda kebesaran Allah ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri daripada jenismu sendiri, agar kamu cenderung dan berasa tenang dan tenteram kepadanya, dan jadikan-Nya diantara kamu perasaan kasih dan sayang..."~ surah Al-Rum : 21

So, tak perlu dirisaukan mengenai jodoh kerana ia akan datang dengan sendiri kerana Allah swt itu Pengasih dan Penyayang. Dia tak akan beratkan hamba-Nya dengan himpitan rasa kecewa, bersalah dan sebagainya. Pada Allah, ada kasih dan sayang. Pada manusia, ada apa? pasti akan ada perkara yang sama demi menyempurnakan kehendak naluri insani itu sendiri. Tapi jangan dilupa...jika jodoh itu masih belum hadir, ia bukan bermakna Allah itu tak sayangkan kita. No...! Allah swt tak sebegitu. Dia mungkin sengaja mahu menguji hamba-Nya yang belum ditemukan jodoh dalam hidup ini untuk mendekati-Nya, taat pada-Nya, ikut kehendak-Nya dan bercinta dengan-Nya persis mutiara zaman Nabi yakni Rabiatul Adawiyah. Sementelah pula yang dah pun bertemu jodoh, jangan pula lupa bahawa hidup ini bukan selamanya bahkan sementara. Walaupun cinta manusia telah diperolehi, cinta Allah jangan dihancuri. Mudah-mudahan bahagia akan melingkari kehidupan "disana" kelak.

Menyebut perihal munakahat, ana rasakan ianya penting. Penting sangat. Rasulullah saw juga telah meriwayatkan dalam satu hadis yang bermaksud...

"Sesiapa yang meninggalkan perkahwinan kerana takut kemiskinan maka ia bukanlah dari golonganku..."

Hmm...rugi pada sesiapa yang tak nak berkahwin tuh. Rugi kerana tak sempurna agamanya, tak dilimpahi rasa ketenangan ibarat melangkah masuk ke baiti jannati. Siapa yang tak nak disayangi? siapa yang tak nak dicintai? semua orang nak, bukan? tapi, sebagai hamba...bertawakkal itu adalah sebaik-baik perlakuan agar menampakkan kesabaran yang membawa kepada kasih dan cinta-Nya Dia pada kita. Disini, ana juga nak berpesan pada diri ana nih agar tak merasakan jodoh yang lambat hadir sebagai bebanan. Biarkan ia melewati masa. Siapa tahu, kerana kelambatan jodoh ini akan membuatkan ana menjadi seorang muslimah yang betul-betul bersedia untuk menjadi zaujah yang solehah dan ibu yang mithali? who know's right? hanya Allah swt yang tahu disebalik apa yang berlaku. Sesungguhnya, jodoh itu...biar lambat, asalkan selamat. Maksud ana, tak mengapalah jika kelewatan itu terbaik buat ana. Asalkan pernikahan yang termetrai itu kekal sehingga ke akhir hayat. Jangan pula cepat-cepat, tapi tak kemana jua ( bercerai, hidup tak sebumbung, sebagainya ). Nauzubillah himinzalik.

Jodoh adalah rahmat dari Allah swt, juga ujian dari-Nya. So, kepada yang masih bujang trang tang tang tuh, jangan kecewa jika sehingga saat ini masih belum ada yang boleh jadi penyempurna agama. Bahkan bersyukurlah kerana Allah swt sebenarnya telah memberikan ruang dan peluang untuk kalian membetulkan diri sendiri sebelum membetulkan diri orang lain ( isteri dan anak-anak ) kelak. Pada yang sudah sempurna agamanya pula, berusahalah untuk semakin bertaqwa pada-Nya dan berusahalah untuk menjadi hamba yang beriman dan yang beramal soleh. Semoga melalui jodoh tersebut akan membuatkan diri lebih dekat pada-Nya dan perkahwinan yang dibina itu disirami mawaddah, rahmah dan sakinah. InsyaAllah, amin ya Rabb.

P / s : Kepada-Mu Tuhan, ku sandar impian...penentu jodoh pertemuan.(~_~)

8 comments:

Azriey SinarMawaddah March 31, 2010 at 8:48 AM  

aLHAMDULILLAH SYUKUR, JELAS SKALI Ikin buat note ni...Terima Kasih... Suka betul az baca note ni..rasa tenang je...Tq

Ana Muslimat March 31, 2010 at 9:27 PM  

Alhamdulillah la klu az rasa camtu. smoga az tng mhadapi hari2 yg mdatang. insyaAllah, sy doakn yg tbaik buat awk. teguhkn iman n smoga awk bhgia dunia akhirat. =)

~Pengembara Sepi~ April 5, 2010 at 2:42 AM  

salam sahabat... masih ingat lagi pada ana... moga enti sentiasa dalam lindunganNYA...

Ana Muslimat April 5, 2010 at 10:23 AM  

Waalaikumsalam wbt. alhamdulillah krn ana jg msh stia tuk igt pd nta. smg nta bhgia slalu n dberkati dunia akhirat. insyaAllah. smg nta jg dlindungi-Nya. amin amin amin ya Rabb. =)

Luahan rasa... April 9, 2010 at 3:23 AM  

kawin jgn x kawin..huhuh
opss,,no KOmen...

infoguy May 1, 2010 at 12:27 AM  

Salam muhibbah dari saya, abg ijam.. semoga ikin sihat sejahtera dalam lindungan-Nya Suatu artikel yang baik dan boleh dibaiki lagi...

Ana Muslimat May 4, 2010 at 2:18 AM  

Waalaikumsalam wbt abg nizam. arigato gozaimaste! he3.. tq cz sudi singgah kt cni n sudi beri komen y mbina kt sy. insyaAllah, mudah2an dpt tmbhkn lg skill mnulis. =)

infoguy August 13, 2010 at 11:25 PM  

Tiga perkara perlu dipercepatkan... pertama Solat apabila telah sampai pada waktunya, kedua Pengkebumian jenazah dan ketiga perkahwinan seorang wanita apabila sudah tiba jodohnya... Semoga jodoh anda dipermudahkan... abg sentiasa doakan yang terbaik untuk ikin... memerhati dari kejauhan...

Related Posts with Thumbnails
~ Ahlan ~ Selamat Datang ~ Welcome ~ Vanakam ~ Huang Ying ~

.::Asma al-Husna::.

.::Kalendar::.

.::Profil Penulis::.

My photo
Shah Alam, Malaysia
Salamunalaik wbt, I am Ikin. I really love music, fashionista, love poems, happy go lucky and easy going, simple.. but sometimes too complicated, talkative and suddenly will be so silent, like to make a jokes and always thinking to make somebody else smile and laugh with me. So, it's just pieces from me and nice to know you all out there. Salam ukhwah and happy browsing! May Allah swt bless us for always, insyaAllah..(^_^)

.::Tautan Dari Sahabat::.

.::Sahabat::.

.::Mari Celoteh::.

** Diharapkan apa jua yang "dilontarkan" diruangan chatbox ini adalah satu ungkapan yang ikhlas dari hati. Chatbox disediakan bukan untuk tujuan provokasi, bukan untuk menyindir dan bukan untuk menyakitkan hati hamba Allah swt yang lain. Berfikir sebelum menaip. Kerjasama pengunjung adalah amat dihargai. Semoga kita semua sentiasa diberkati Ilahi. Salam ukhwah dari pemilik blog. Sekian, terima kasih.(~_^)

.::Terimalah Taubatku::.

Hati hiba mengenangkan dosa-dosa yg ku lakukan...
Tuhan Maha Kuasa, terima taubat hamba berdosa...
Ku akui kelemahan diri...
Ku insafi kekurangan ini...
Ku kesali kejahilan ini...
Terimalah...taubatku ini...
Telah aku merasakan derita jiwa dan perasaan...
Kerana hilang dari jalan menuju redha-Mu ya Tuhan...

Ya Tuhan, terimalah...taubatku ini...(~_~)

.::Mutiara Kata::.

Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya.~Hamka

Bagaimana juapun, kita hidup mesti beradat, dihapus adat lama pasti timbul adat baru.~Hamka

Keadilan yang ada pada diri seseorang raja, laksana sebentuk mutiara. Meskipun yang empunya telah mati, mutiara itu tetap tinggal dengan cahayanya.~Hukama

Kepercayaan agama menjelaskan bahawa manusia makhluk yang termulia darjatnya didalam alam. Penganut-penganut tiap-tiap agama mempercayai bahawa penganut agamalah yang paling mulia.~Hamka

Walaubagaimanapun alim seseorang itu, dia tidak akan dapat manfaat daripada ilmunya selagi ilmunya tidak berpedoman kepada akal.~Lukmanul Hakim

Ikhlas dan sejati akan bertemu didalam senyuman anak kecil, senyum yang sebenarnya senyum, senyum yang tidak disertai apa-apa.~Hamka

Bahagia sekali orang-orang yang menahan lidahnya daripada berkata-kata secara berlebih-lebihan dan mendermakan hartanya yang lebih.~Maksud Hadis

Yang menjadi kepala pemerintah ialah kebenaran dan yang menjadi hakim yang paling berkuasa ialah keadilan.~Hamka

Kalau engkau merasa berkuasa untuk membuat aniaya kepada hamba Allah, ingat pula bahawa Allah lebih berkuasa membalasnya.~Umar Al Khatab

Allah sangat menyukai orang-orang Mukmin yang mempunyai pekerjaan.~Hadis

Bertangguh itu pencuri masa.~Peribahasa Arab

Lebih baik menerima nama baik daripada harta.~Pujangga